Apropo / Viața la bord

Cum calatorim civilizat cu avionul? 5 sfaturi de la o fosta stewardesa

aviatie stewardesa Etihad

Cu totii iubim calatoriile, iar acestea au devenit tot mai accesibile odata cu progresul tehnologic si cu aparitia multor companii aeriene, astfel ca acum aproape oricine poate calatori cu avionul. Insa stim ca de multe ori asta inseamna multa bataie de cap, oboseala si nervi pentru multi dintre noi, iar cauza este de cele mai multe ori propria dezorganizare sau comportamentul altor pasageri. Asadar, cum calatorim civilizat cu avionul?

Am fost insotitor de bord timp de 4 ani pentru Etihad Airways, compania nationala de linie a Emiratelor Arabe Unite si in toti acesti ani am avut de-a face cu multe situatii dificile, penibile, uneri periculoase, astfel incat sa imi fac o idee despre care sunt lucrurile pe care ar trebui sa le imbunatatim ca pasageri pentru a face calatoria noastra si a celor din jur mai placuta, mai confortabila.

Respectarea regulilor si instructiunilor

1. Respectul fata de angajatii din aeroport si din avion. Stiu ca de multe ori apar incurcaturi si greseli, ca simtiti nevoia sa va varsati nervii pe cineva, insa de obicei „tapul ispasitor” nu este de vina pentru ceea ce s-a intamplat, este doar un om care incearca sa isi faca jobul, timp de multe ore, in picioare, avand de-a face cu oameni nervosi, obositi, neintelegatori si uneori cu proceduri contradictorii pe care nu le poate schimba, doar executa. Aveti rabdare, aveti respect si veti avea mult mai multe sanse ca persoana din fata voastra chiar sa va ajute sa rezolvati problema aparuta sau sa va compenseze intr-un fel sau altul.

Tot la respect intra si urmarea instructiunilor oferite de insotitorii de bord. Aceste instructiuni vin dupa mult training si sunt stabilite de Autoritatea Nationala de Aviatie, nu de insotitoarea de bord, iar ele trebuie urmate pentru siguranta tuturor. Oricat de devreme va ridicati in picioare dupa aterizare, usa se va deschide tot dupa stingerea semnalului luminos pentru centura de siguranta.

O buna pregatire pentru zbor

2. Nu va bazati ca puteti gasi Orice aveti nevoie in avion. Pana la urma avionul nu este nici restaurant, nici supermarket, are un numar limitat de spatii de depozitare si are toate mancarurile optimizate in asa fel incat sa minimizeze risipa (astfel ca sunt mari sanse sa nu puteti obtine a doua sau a treia portie dorita). Daca exista un meniu in avion, cu siguranta include absolut tot ce puteti primi/ achizitiona, asa ca nu cereti lucruri care nu se afla pe acesta. Nici nu imi amintesc cate cereri absurde am avut in avion, de la chicken strips la suc de guava, barbeque si multe altele. Pregatiti-va de zbor cu gustari speciale, daca stiti ca aveti probleme cu alergii sau de dieta, scutece pentru copii si lucruri esentiale macar, ca atunci cand mergeti cu masina. Altfel puteti avea surprize.

Maniere si grija pentru ceilalti

3. Nu uitati ca nu sunteti singurii din avion. Bineinteles ca pentru oricine propria calatorie este cea mai importanta, insa gesturile precum ascultatul de muzica tare, lovitul scaunelor, lasarea ambalajelor peste tot in urma noastra pot strica complet experienta celor de langa noi. In zilele noastre avioanele sunt tot mai aglomerate, iar spatiul restrans, asta facand ca multi oameni sa fie tot mai stresati, insa nu sunteti singurii care trec prin asta. Daca va doriti mai mult spatiu si confort, exista business si first class. Pana atunci, sa respectam faptul ca impartim spatiul cu altii.

4. Putina informare inainte de zbor nu strica. Cateva minute pe site-ul companiei va pot salva de la multe neplaceri si veti stii exact ce puteti lua sau nu in avion, ce bagaj este permis si care nu, daca e nevoie de check in online sau nu. Astfel nu va fi nevoie sa va aruncati parfumul sau fixativul si sa incepeti vacanta nervosi.

Lucruri simple care fac diferenta

5. Putina politete poate face minuni. Insotitorii de bord nu sunt obligati sa va raspunda la orice cerere, chiar au autoritatea de a va debarca sau chiar retine daca se ajunge in situatii extreme. Insa un simplu „va rog, multumesc, imi cer scuze” valoreaza mult, atat pentru motivatia personalului de a va ajuta si servi, cat si pentru starea de bine generala. Nu costa nimic sa avem maniere.

Acestea sunt lucruri minime care ne invata cum calatorim civilizat cu avionul. Daca majoritatea pasagerilor le-ar respecta, zborurile ar deveni o placere pentru toata lumea, in special pentru insotitoarele de zbor, care n-ar mai avea atatea subiecte de ras si/sau barfa la cocktailul de dupa zbor.